Kattenziekte in de regio

november 2016

KATTENZIEKTE IN DEN HAAG/ VOORBURG E.O.

Deze week heeft het nieuws ons via collega dierenartsen bereikt dat er kattenziekte is vastgesteld in onze regio.

Deze dodelijke ziekte verspreidt zich razendsnel en daarom zien wij ons genoodzaakt u te waarschuwen. Is uw kat niet of al langere tijd geleden voor het laatst gevaccineerd, dan loopt deze risico. Kattenziekte verspreidt zich niet alleen via direct contact, maar ook via de lucht, via de omgeving (uw handen, kleding, schoeisel etc), maar ook via vlooien! Virusdeeltjes kunnen tot wel een jaar in de omgeving overleven en besmettelijk blijven, en laten zich bovendien moeilijk verwijderen met gewoon huishoudelijk schoonmaken.

Indien een kat niet of onvoldoende gevaccineerd is tegen kattenziekte en het dier komt in aanraking met het virus, kunnen na 2-7 dagen diverse ziekteverschijnselen optreden: sloomheid, koorts, braken en diarree, met als gevolg een zeer snelle uitdroging, onderkoeling en shock. Vaak verloopt de ziekte binnen een paar uur dodelijk. Kattenziekte is één van de dodelijkste infectieziektes voor de kat. Doordat veel mensen hun katten vaccineren, komt de ziekte niet zo heel vaak meer voor. Maar tijdens een uitbraak van kattenziekte in 2013 zijn nog honderden katten overleden.

De vaccinatie tegen kattenziekte geeft 2 tot 3 jaar bescherming. Wordt uw kat jaarlijks gevaccineerd, dan krijgt deze om het jaar de vaccinatie tegen kattenziekte.

Alle niet (of onvoldoende) gevaccineerde katten lopen risico bij een uitbraak, ook binnenkatten. Wij raden u aan de enting 'status' van uw kat te checken in het vaccinatieboekje, of ons te bellen, zodat wij de status in de computer kunnen nakijken. Wanneer uw kat langer dan 2,5 jaar NIET gevaccineerd is tegen kattenziekte is het raadzaam om zo snel mogelijk een entingsafspraak te maken. Of u kunt een afspraak maken voor bloedafname voor een Vaccicheck titertest, zodat we kunnen controleren of uw kat voldoende antistoffen heeft tegen kattenziekte.

Helaas is ons ter ore gekomen dat één van de ziektegevallen een katje was die een bekende prijsvechter heeft bezocht voor castratie. Goedkoop was het zeker, maar er was verzuimd de eigenaar voor te lichten over o.a. de mogelijkheid en noodzaak van vaccinatie. Anders had deze eigenaar dat waarschijnlijk wel gedaan. Dan blijkt goedkoop dus duurkoop. Prijzen bestaan niet alleen uit het product wat wordt toegediend of uitgevoerd, maar ook uit de extra service, voorlichting en de tijd die het personeel neemt voor u en uw huisdier.

Spoed?

Telefoon/Adres