Uitbraak kattenziekte in Nederland

UPDATE JANUARI 2018
Van onze facebookpagina

Artikel verschenen in het AD:

Hoewel gelukkig niet meer heel vaak, duikt Kattenziekte toch met enige regelmaat op in de regio.
In 2017, zover bekend niet, maar de jaren daarvoor was het elk jaar wel raak. Kattenziekte is enorm besmettelijk, dus als de besmette kat een buitenkat is, dan verspreidt het zich zeer snel. Maar ook binnenkatten lopen risico, omdat het virus makkelijk wordt meegenomen via schoenzolen, kleding, maar ook door bijvoorbeeld vlooien. De ziektekiemen kunnen namelijk erg lang in de omgeving overleven.
Katten met Kattenziekte overleven de ziekte meestal niet.
Vaccinatie is de enige bescherming tegen Kattenziekte, daarom benadrukken we nog maar eens het belang van vaccineren en/of laat uw kat titeren om te kijken of deze nog voldoende bescherming heeft van vorige vaccinaties.

UPDATE NOVEMBER 2016

KATTENZIEKTE IN DEN HAAG/ VOORBURG E.O.

Deze week heeft het nieuws ons via collega dierenartsen bereikt dat er kattenziekte is vastgesteld in onze regio.

Deze dodelijke ziekte verspreidt zich razendsnel en daarom zien wij ons genoodzaakt u te waarschuwen. Is uw kat niet of al langere tijd geleden voor het laatst gevaccineerd, dan loopt deze risico. Kattenziekte verspreidt zich niet alleen via direct contact, maar ook via de lucht, via de omgeving (uw handen, kleding, schoeisel etc), maar ook via vlooien! Virusdeeltjes kunnen tot wel een jaar in de omgeving overleven en besmettelijk blijven, en laten zich bovendien moeilijk verwijderen met gewoon huishoudelijk schoonmaken.

Indien een kat niet of onvoldoende gevaccineerd is tegen kattenziekte en het dier komt in aanraking met het virus, kunnen na 2-7 dagen diverse ziekteverschijnselen optreden: sloomheid, koorts, braken en diarree, met als gevolg een zeer snelle uitdroging, onderkoeling en shock. Vaak verloopt de ziekte binnen een paar uur dodelijk. Kattenziekte is één van de dodelijkste infectieziektes voor de kat. Doordat veel mensen hun katten vaccineren, komt de ziekte niet zo heel vaak meer voor. Maar tijdens een uitbraak van kattenziekte in 2013 zijn nog honderden katten overleden.

De vaccinatie tegen kattenziekte geeft 2 tot 3 jaar bescherming. Wordt uw kat jaarlijks gevaccineerd, dan krijgt deze om het jaar de vaccinatie tegen kattenziekte.

Alle niet (of onvoldoende) gevaccineerde katten lopen risico bij een uitbraak, ook binnenkatten. Wij raden u aan de enting 'status' van uw kat te checken in het vaccinatieboekje, of ons te bellen, zodat wij de status in de computer kunnen nakijken. Wanneer uw kat langer dan 2,5 jaar NIET gevaccineerd is tegen kattenziekte is het raadzaam om zo snel mogelijk een entingsafspraak te maken. Of u kunt een afspraak maken voor bloedafname voor een Vaccicheck titertest, zodat we kunnen controleren of uw kat voldoende antistoffen heeft tegen kattenziekte.

Helaas is ons ter ore gekomen dat één van de ziektegevallen een katje was die een bekende prijsvechter heeft bezocht voor castratie. Goedkoop was het zeker, maar er was verzuimd de eigenaar voor te lichten over o.a. de mogelijkheid en noodzaak van vaccinatie. Anders had deze eigenaar dat waarschijnlijk wel gedaan. Dan blijkt goedkoop dus duurkoop. Prijzen bestaan niet alleen uit het product wat wordt toegediend of uitgevoerd, maar ook uit de extra service, voorlichting en de tijd die het personeel neemt voor u en uw huisdier.

-----------------------------------------------------------------------------------
De afgelopen jaren

Sinds september 2013 zijn er verscheidene uitbraken van kattenziekte in verschillende regio's in Nederland geweest. Het begon onder andere in Den Helder en Spijkenisse. Maar er zijn ook al sterfgevallen van kattenziekte gemeld vanuit Heemstede, Rotterdam en Zeeland. In februari 2014 waren er uitbraken in Utrecht en Zeist. Later dat jaar in Ede en Barneveld.
En recent in oktober 2015 was er een geval van besmetting in Leiden.
Steeds regelmatiger komen er uitbraken van kattenziekte voor in Nederland. Dit hangt samen met het feit dat steeds meer mensen hun katten niet laten vaccineren. Deze ziekte wordt veroorzaakt door het Feline Panleucopenievirus. Deze dodelijke ziekte verspreidt zich razendsnel. Bij elke uitbraak overlijden tientallen tot zelfs honderden dieren.

Kattenziekte is erg besmettelijk; het virus kan via direct contact, de omgeving en via de lucht worden overgebracht. Ook vlooien kunnen het virus van het ene dier naar het ander overbrengen. Het virus kan in de omgeving tot wel een jaar besmettelijk blijven en laat zich moeilijk verwijderen. Hierdoor lopen dus ook binnenkatten risico! Het virus kan immers makkelijk overgebracht worden via uw handen/schoenen of kleding.  En er is een reële kans dat het virus ook in regio Den Haag op kan gaan spelen.

Indien een kat niet of onvoldoende gevaccineerd is tegen kattenziekte en het dier komt in aanraking met het virus, kunnen na 2-7 dagen diverse ziekteverschijnselen gezien worden: sloomheid, koorts, braken en diarree, met als gevolg een zeer snelle uitdroging, onderkoeling en shock. Vaak verloopt de ziekte binnen een paar uur dodelijk. Kattenziekte is één van de dodelijkste infectieziektes voor de kat.

De vaccinatie tegen kattenziekte geeft tot 2 tot 3 jaar bescherming. Alle niet (voldoende) gevaccineerde katten lopen risico bij een uitbraak, ook binnenkatten. Wij raden u aan de enting 'status' van uw kat te checken in het vaccinatieboekje, of ons te bellen, zodat wij de status in de computer kunnen nakijken. Wanneer uw kat langer dan 2,5 jaar NIET gevaccineerd is tegen kattenziekte is het raadzaam om een entingsafspraak te maken.

Spoed?

Telefoon/Adres